Deprecated: Fișierul Temă fără sidebar.php este considerat învechit începând cu versiunea 3.0.0 și nu sunt disponibile alte alternative. Te rog include în temă un șablon sidebar.php. in /home/avocatulmeu/public/wp-includes/functions.php on line 6085
Avocat ALexandru Pusa Timisoara

.

Prin Ordonanță Militară nr.7/04.04.2020 au fost luate următoarele decizii:

Măsuri care se aplică începând cu data de 04.04.2020:

1. Conducătorii autovehiculelor de TRANSPORT MARFĂ cu capacitatea maximă autorizată mai mare de 2,4 t  au urmatoarele obligatii:

1.1. La intrarea în România, conducătorii autovehiculelor de transport marfă care nu prezintă simptome asociate COVID-19, completează o declaraţie pe propria răspundere, prin care îşi asumă locaţia unde pot fi contactaţi în perioada dintre curse (Dati click pentru descarcarea declaratiei: https://gofile.me/2hGBu/WgVzm2Y4E ). Aceştia nu se supun măsurilor de izolare la domiciliu/ carantinare, cu condiţia asigurării de către angajator a materialelor individuale de protecţie împotriva COVID-19.

1.2. La intrarea în România sau la iesirea din Romania, in interes profesional  conducătorii autovehiculelor de transport marfă trebuie să prezinte o adeverinţă de salariat, asumată de angajator.

1.3. In cazul tranzitului, la intrarea pe teritoriul României, conducătorii autovehiculelor de transport marfă nu sunt obligaţi să completeze declaraţia epidemiologică, dacă respectă următoarele condiţii minimale:
a)utilizează doar coridoare de tranzit şi puncte pentru trecerea frontierei de stat situate la capetele acestor coridoare, aprobate de către Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor şi Ministerul Afacerilor Interne, fiind interzisă abaterea de la acestea;
b)tranzitarea teritoriului României se face într-un interval de timp minim, fără a depăşi 48 de ore de la intrarea în România, incluzând şi perioadele de staţionare pentru odihna zilnică normată;
c)staţionarea autovehiculului se realizează exclusiv în parcări situate pe coridoarele de tranzit, marcate în mod corespunzător.
Sanctiuni: conducătorul autovehiculului care nu respecta acesta obligatie va fi obligat să intre în carantină 14 zile, suportând cheltuielile efectuate cu carantinarea sa. Autovehiculul poate fi preluat, în acest caz, de un reprezentant al deţinătorului.

1.4.In cazul tranzitului, la intrarea pe teritoriul României, conducătorul auto este obligat să aplice, pe părţile vitrate ale autovehiculului (parbriz), un colant special pus la dispoziţie de Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.

1.5. In cazul tranzitului, conducătorul auto este obligat să păstreze asupra sa formularul de tranzit al cărui model este stabilit de Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor.
2. Se suspendă TRANSPORTUL RUTIER INTERNATIONAL DE PERSOANE prin servicii regulate, servicii regulate speciale şi servicii ocazionale în trafic internaţional, pentru toate cursele efectuate de către operatorii de transport spre Italia, Spania, Franţa, Germania, Austria, Belgia, Confederaţia Elveţiană, Regatul Unit al Marii Britanii şi al Irlandei de Nord, Regatul Ţărilor de Jos şi Turcia şi din aceste ţări către România, pe toată perioada stării de urgenţă.

Textul complet al actului normativ il puteti accesa de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link: https://gofile.me/2hGBu/gL5R8osDP

Avocat ALexandru Pusa Timisoara

.

In data de 30.03.2020 la ora 23.00 a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr.32/ 30.03.2020 (privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2020) prin care se modifica substantial conditiile de acordare a indemnizatiei de somaj tehnic (in sens FAVORABIL PENTRU ANGAJATOR) !

Fata de reglementarile anterioare (adica OG nr.30/ 21.03.2020) au fost aduse urmatoarele modificari esentiale:

  • A fost abrogată acordarea diferentiata a indemnizatiei de somaj tehnic in functie de clasificarea angajatorilor care își intrerup activitatea ca urmare a ordonanțelor militare sau care isi reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19. Practic, toate societatile vor beneficia de indemnizatia de somaj tehnic pentru 100% dintre salariati aflati in somaj tehnic si vor urma aceeași procedură pentru solicitarea sumelor reprezentand indemnizația pentru șomajul tehnic
  • A fost abrogata obligația prezentării certificatului de situații de urgență pentru aprobarea plății indemnizației pentru șomajul tehnic suportat din fondul de șomaj. Acest certificat se elibereaza in continuare, dar se utilizează în alte situații (nu pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic).
  • A fost abrogata conditia de acordare a indemnizatiei de somaj tehnic conditionata de diminuarea incasarilor cu un procent de 25%  fata de media incasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020 ;
  • A fost modificat cuantumul indemnizatiei de somaj tehnic. Conform modificarilor de azi noapte : pe perioada stării de urgență, salariații pentru care angajatorul decide suspendarea temporară a contractului de muncă, din inițiativa angajatorului, conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, beneficiază de o indemnizație în procent de 75% din salariul brut de bază, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea legii bugetului asigurărilor sociale (adica, indemnizația brută de somaj tehnic nu poate depășii suma de 4.071 lei brut/ salariat). Doar dacă bugetul angajatorului permite, acesta poate suporta benevol din propriul buget diferența până la minim 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă (diferenta pe care insa nu o va recupera de la stat).
  • A fost urgentat timpul de recuperare a indemnizatie de somaj tehnic de la buget , respectiv in 15 zile de la data depunerii documentelor

NOUA procedura de obtinere a indemnizatiei de somaj tehnic de la buget:

Pentru obtinerea indemnizatiei de somaj tehnic societatile vor transmite prin posta electronica la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti, în raza cărora societatile îşi au sediul social urmatoarele documente:

  • cerere semnată şi datată de reprezentantul legal.
  • declaraţie pe propria răspundere
  • lista persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului,
  • Noul model al acestor documente urmeaza sa fie publicat prin Ordin al Ministerul municii . Vom reveni cu aceste modele de indata ce vor fi disponibile

Documentele vor fi transmise la o adresa unica creata in acest sens (pe care o puteti consulta accesand urmatorul link: https://www.anofm.ro/index.html?agentie=&categ=7&subcateg=2), folosind semnatura electronica.

Cererile vor fi depuse la AJOFM astfel:

  • Incepand cu 1 Aprilie 2020 pentru perioada 16 -31 martie
  • Incepand cu 1 Mai 2020 pentru perioada 1-16 aprilie

Implicatii financiare pentru societati, in contextul modificarilor intervenite:

  • societatile nu vor avansa din bugetul propriu indemnizatia de somaj tehnic
  • societatile vor solicita la AJOFM indemnizatia bruta de somaj tehnic pentru 100% dintre salariati
  • AJOFM va face plata indemnizatiilor brute in termen de maxim 15 zile de la data depunerii documentelor
  • Indemnizaţia bruta este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii, dar nu se datorează contribuţie asiguratorie pentru muncă (2,25%)
  • societatile din indemnizatiile brute incasate vor calcula, reţinere şi plati impozitul pe venit (10%),  contribuţia de asigurări sociale de stat (25%) şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate (10%)
  • societatile vor plati catre salariati indemnizatia neta de somaj tehnic in termen de maxim 3 zile lucratoare de pla incasarea sumelor de la buget.
  • Termenul de declarare şi plata a obligaţiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de şomaj.

Ordonanța reglementează următoarele situații noi aplicabile salariatilor care au incheiate mai multe contracte de munca:

1) În situația în care un angajat înregistrează mai multe contracte de muncă, dintre care cel puțin unul este cu normă întreagă și este activ pe perioada stării de urgență, această persoană nu beneficiază de indemnizație de șomaj tehnic suportată din buget.
2) În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă, și toate sunt suspendate ca urmare a stării de urgență, beneficiază de indemnizația suportată din buget, doar la contractul individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

Textul complet al actului normativ il puteti accesa de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link:  https://gofile.me/2hGBu/rRGBMiQpv

Avocat ALexandru Pusa Timisoara

 

In data de 25.03.2020 , ora 22.00 p.m. a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei Ordinul Ministrului Economiei nr. 791/2020 prin care s-a aprobat „procedura” de acordare a certificatelor de situatii de urgenta.

In urmatoarele 5 zile urmeaza sa fie creata o platforma electronica http://prevenire.gov.ro/ , prin care se vor depune cererile si se vor elibera aceste certificate.

In opinia noastra, din modul de formulare a actului normativ se limiteaza foarte mult numarul societatilor care pot efectiv sa beneficieze de acest certificat de situatii de urgenta ! In realitate, majoritatea societatilor nu vor putea beneficia de aceste certificate de situatie de urgenta.

1. CARE SUNT SOCIETATILE POT OBTINE CERTIFICATUL DE SITUATIE DE URGENTA ? 

Certificatele de situație de urgență (CSU) vor fi emise în doua forme:

A. TIP 1 (ALBASTRU) – se elibereaza pentru operatorii economici a caror activitate a fost intreruperea total sau parțial ca urmare a deciziilor emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, în perioada stării de urgență decretate.
In acesta categorie se includ societatile a caror activitate a fost restrictionata prin Ordonanele Militare, respectiv:

  • RESTAURANTE **
  • HOTELURI **
  • CAFENELE **
  • ALTE LOCALURI PUBLICE **
  • CANTINE **
  • SOCIETATI CARE ORGANIZEAZA EVENIMENTE CULTURALE, ȘTIINȚIFICE, ARTISTICE, RELIGIOASE, SPORTIVE, DE DIVERTISMENT, JOCURI DE NOROC
  • SOCIETATI DE TRATAMENT BALNEAR
  • SOCIETATILE DE ÎNGRIJIRE PERSONALĂ
  • CABINETE DE MEDICINA DENTARA
  • MALL-uri , cu exceptia activităților de  vânzare a produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice și a serviciilor de curățătorie, vanzare de produse electronice şi electrocasnice de către operatorii economici care asigură livrarea la domiciliul/sediul cumpărătorului; vanzare de produse şi serviciilor de optică medicală

ATENTIE la sensibilitatea exprimarii:  

Prin ORDONANTA MILITARA Nr.1/2020 se folosesc doua exprimari diferite  „se suspenda activitatea de …. ”  pentru societatile marcate mai sus cu rosu ** si „se suspenda toata activitatea” (in sensul intreruperii intregii activitati) pentru celelalte tipuri de societati:
  • ” (1)Se suspendă activitatea de servire şi consum al produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spaţiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locaţiei. (2) Este permisă organizarea, de către entităţile prevăzute la alin. (1), a activităţilor de comercializare a produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, care nu presupun rămânerea clienţilor în spaţiile destinate acestui scop, precum cele de tip „drive-in”, „room-service” sau livrare la client.
  •  „Se suspendă toate activităţile culturale, ştiinţifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear şi de îngrijire personală, realizate în spaţii închise.”
Prin ORDONANTA MILITARA Nr.2/2020 se mentioneaza „se suspenda activitatea „, in sensul intregii activitati:
  • Se suspendă temporar activitatea în cabinetele de medicină dentară. Prin excepţie, sunt permise intervenţiile stomatologice de urgenţă”. 
  • Se suspendă temporar activităţile de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, cu excepţia vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice şi a serviciilor de curăţătorie.”

Prin ORDONANTA MILITARA Nr.3/2020 se mentioneaza:

  • cu referire la activităţi permise în centrele comerciale …. Suspendarea temporară a activităţii comerciale potrivit  nu se aplică: a)vânzării produselor electronice şi electrocasnice de către operatorii economici care asigură livrarea la domiciliul/sediul cumpărătorului; b)vânzării produselor şi serviciilor de optică medicală.”

Prin prisma jocului de cuvinte folosim de legiuitor  avem un dubiu ca societatile cu activitati suspendate partial, marcate mai sus cu rosu ** ,  se pot solicita fara riscuri de anulare ulterioara Certificate de TIP 1 (ALBASTRU) !!!

ATENTIE la riscurile ulterioare!
ANULAREA CERTIFICATULUI SI RESTITUIREA SUMELOR PRIMITE CA FACILITATI ! 

Certificatul de situatii de urgenta se elibereaza automat pe baza unor declaratii pe proprie raspundere, insa sub rezerva verificarii ulterioare de catre autoritati a conditiilor si a documentelor care au stat la baza eliberarii lui . Obtinerea unui certificat fara a respecta toate cerintele legale va duce la anularea lui ulterioara, si in cascada la anularea tuturor facilitatilor fiscale obtinute de societate in baza lui !!!
Deci companiile trebuie sa analizeze foarte atent ce tip de certificat solicita si sa-si asume decizia cu toate implicatiile ulterioare !!!

B. TIP 2 (GALBEN) – se elibereaza pentru alte categorii de operatori economici (care nu se incadreaza la pct. A) a caror activitate a fost afectata in sensul scaderii cu cel putin 25% de efectele pandemiei COVID-19.

Atentie ! Analiza diminuarii cu cel putin 25% se va face raportand încasările din luna martie 2020 (= cash flow-ul lunii Martie, si nu cifra de afaceri / facturile emise in luna Martie) cu media încasărilor din perioada ianuarie – februarie 2020.
Practic, solicitarea certificatului este fezabila pentru societatile care fac incasari direct de la populatie pe baza de case de marcat. (adica presteaza servicii direct catre persoana fizica) si devine inaplicabila in cazul societatilor care incaseaza de la alti operatori economici (si care poate in luna martie au incasat facturi emise in perioada anterioar ianuarie-februarie 2020 neafectate de COVID-19 …)

ATENTIE la riscurile ulterioare! 

Certificatul de situatii de urgenta se elibereaza automat pe baza unor declaratii pe proprie raspundere, insa sub rezerva verificarii ulterioare de catre autoritati a conditiilor si a documentelor care au stat la baza eliberarii lui . Obtinerea unui certificat fara a respecta toate cerintele legale va duce la anularea lui ulterioara, si in cascada la anularea tuturor facilitatilor fiscale obtinute de societate in baza lui !!!
Deci companiile trebuie sa analizeze foarte atent ce tip de certificat solicita si sa-si asume decizia cu toate implicatiile ulterioare !!!

2. ROLUL CERTIFICATULUI DE STARE DE URGENTA

Certificatele de situație de urgență au menirea de a dovedi impreviziunea contractuală, cazul fortuit, sau forța majoră, precum si de a conferi persoanei juridice detinatoare anumite masuri de protectie sociala si beneficii:

  • OG Nr.30/21.03.2020 :
    Pe durata starii de urgenta, societatile care si-au intrerupt total / partial activitatea în baza deciziilor emise de autoritatile publice potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și care obtin certificatul de situații de urgență  vor putea sa-si recupereze de la AJOFM  pentru 100% dintre salariati  o parte din indemnizatia achitata acestora pe perioada suspendarii contractului de munca, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pe anul 2020.
  • OG Nr.29/21.03.2020  : 
    Pe durata stării de urgență, întreprinderile mici și mijlocii, care și-au întrerupt activitatea total sau parțial în baza deciziilor  emise de autoritățile publice competente, potrivit legii, și care dețin certificatul de situație de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, beneficiază de amânarea la plată pentru serviciile de utilități : electricitate, gaze naturale, apă, servicii telefonice și de internet, precum și de amânarea la plată a chiriei pentru imobilul cu destinație de sediu social și de sedii secundare.

3. PROCEDURA DE OBTINERE A CERTIFICATULUI DE STARE DE URGENTA: 

Obtinerea de va face exclusiv online , prin intermediul unei platforme http://prevenire.gov.ro/ (in curs de dezvoltare).

Documentele se încarcă obligatoriu în platforma http://prevenire.gov.ro,  sub semnătura electronică certificata a reprezentantului legal al operatorului economic (administratorului statutar declarat la ONRC) sau a unui împuternicit al acestuia, deținător de semnătură electronică (ex: avocat), care sa fie mandatat in baza unei Imputerniciri Avocatiale sa parcurga acesta procedura (imputernicirea avocatiala nu necesita forma autentica) .

Societatile care nu detin semnatura electronica  trebuie sa solicite eliberarea acesteia de la furnizorii autorizati certSIGN,  DIGISIGN etc (procedura care dureaza cateva zile)  sau sa mandateze un imputernicit (avocat) care detine semnatura electronica sa solicite online in numele societatii certificatul de situatii de urgenta.

O societate va putea cere un singur tip de certificat CSU !

A. Pentru a obtine Certificatul de urgență TIP 1 (ALBASTRU) solicitantul care se incadreaza la pct 1 litera A (de mai sus) încarcă în platformă următoarele informații și documente:

  • datele de identificare;
  • declarație pe propria răspundere (sub sanctiunea falsului in declaratii) a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare raportat la tipul de certificat solicitat. Modelul declarației pe proprie răspundere  il puteti descarca de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link: https://gofile.me/2hGBu/m8A2uyFgq

Documentele trebuie sa fie semnate de reprezentantul legal cu semnătură electronică sau olograf, urmând ca ulterior sa fie încărcate în platforma http://prevenire.gov.ro (inclusiv declarația pe propria răspundere) să fie semnate electronic de către împuternicitul desemnat în acest sens.

B. Pentru a obtine Certificatul de urgență TIP 2 (GALBEN), solicitantul care se incadreaza la pct 1 litera B (de mai sus) încarcă în platformă următoarele informații și documente:

  • datele de identificare;
  • documente justificative care atesta scaderea cu cel putin 25% a incasarilor (in actul normativ nu se precizeaza care sunt aceste documente)
  • declarație pe propria răspundere a reprezentantului legal, prin care acesta atestă că toate informațiile și documentele care stau la baza cererii pentru obținerea certificatului sunt conforme cu realitatea și respectă legislația în vigoare raportat la tipul de certificat solicitat.  Modelul declarației pe proprie răspundere  il puteti descarca de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link: https://gofile.me/2hGBu/m8A2uyFgq

4. TERMENUL DE ELIBERARE A CERTIFICATULUI DE SITUATII DE URGENTA:Eliberarea certificatelor se va face automat, electronic, după validarea de către sistem a solicitării.

Textul complet al actului normativ il puteti accesa de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link: https://gofile.me/2hGBu/Etr0W9kbF
Avocat ALexandru Pusa Timisoara
.
Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere platite parintilor pentru supravegherea copiilor in situaria inchiderii temporare a unitatilor de invatamant a fost completata si modificata in acest weekend prin Hotararea  nr.  217  din  18  martie  2020   si  OUG nr. 30 din 18 martie 2020 pentru modificarea şi completarea unor acte  normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 .

1. CATEGORII DE SALARIATI CARE AU DREPTUL de a beneficia de zile libere platite pe baza de cerere scrisa:

Au dreptul la zile libere plătite pe toată perioada în care unitățile de învățământ sunt închise salariații care au un copil în vârstă de până la 12 ani (copil înscris în cadrul unității de învățământ, sau au copii cu dizabilități înscriși în cadrul unei unități de învățământ), pentru care nu se poate organiza la nivelul societatii telemunca sau munca la domiciliu.si care au urmatorul statut:
  1. părintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
  2. adoptatorul;
  3. persoana care are copilul/copiii în încredinţare în vederea adopţiei;
  4. persoana care are în plasament copilul sau în tutelă;
  5. persoana desemnată conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului;
  6. părintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap înscrisă într-o unitate de învăţământ.
  7. părintele  sau  reprezentantul  legal  al  copilului  cu  handicap  grav neşcolarizat,  care  a  optat  pentru  acordarea  indemnizaţiei  în  condiţiile  Legii  nr.  448/2006  privind  protecţia  şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, doar în condiţiile în  care  activitatea  serviciului  de  zi  este  suspendată  ca  urmare  a  condiţiilor  meteorologice  nefavorabile  sau  a  altor situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu.
  8. părintele sau reprezentantul legal care are în îngrijire, supraveghere şi întreţinere persoana adultă încadrată în grad de handicap grav sau în grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizaţiei în condiţiile Legii nr. 448/2006, doar  dacă  beneficiază  de  servicii  de  zi,  a  căror  activitate  a  fost  suspendată  ca  urmare  a  condiţiilor meteorologice nefavorabile sau a altor situaţii extreme decretate astfel de către autorităţile competente cu atribuţii în domeniu.

De acest drept va putea beneficia doar unul dintre părinți sau părintele singur .

 

2. CATEGORII DE SALARIATI CARE NU AU DREPTUL de a beneficia de zile libere platite :

Nu are dreptul la zile libere plătite pe toată perioada în care unitățile de învățământ sunt închise salariatul care desi are un copil în vârstă de până la 12 ani (copil înscris în cadrul unității de învățământ, sau au copii cu dizabilități înscriși în cadrul unei unități de învățământ) se afla in una dintre situatiile de mai jos:

  1. salariatul care este în concediul pentru cresterea copilului, prevazut de OUG nr. 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor;
  2. salariatul care este în concediu de odihnă
  3. salariatul care este in concediu fără plată.
  4. salariatul care are contractul de munca suspendat ca urmare a intreruperii temporare a activităţii angajatorului  (art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003)
  5. salariatul care este asistentul personal al unuia dintre copiii aflaţi în întreţinere;

Nu exista derogari de la acesta prevedere nici în cazul în care celălalt părinte nu realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură.

 

3. CATEGORII DE SALARIATI CARE AU DREPTUL EXCLUSIV CU ACORDUL ANGAJATORULUI de a beneficia de zile libere platite : 

Pot beneficia de acordarea zilelor libere, insa doar cu acordul angajatorului,  salariații din unitățile sanitare și asistență socială, foc continuu, telecomunicații, televiziuni publice, salubrizare și alte servicii de utilități publice.

4. VALOAREA INDEMNIZATIEI BRUTE PENTRU ZILE LIBERE PLATITE LA CARE AU DREPTUL SALARIATII

Indemnizaţia bruta pentru fiecare zi liberă trebuie plătita de angajator din bugetul propriu.
Indemnizatia BRUTA este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, fiind insa plafonata la 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat (adica este plafonata la 75% x 5.429 lei = 4072 lei).

Indemnizatia reprezinta venit salarial supus impozitării şi plăţii contribuţiilor de asigurări  sociale.
In acest context, indemnizatia neta pe care o primesc salariatii este de 2.382 lei / luna / salariat.5. CUANTUMUL SUMELOR CARE POT FI ULTERIOR RECUPERATE DE COMPANII DE LA STAT: Ulterior, dupa ce au platit salariatilor indemnizatia neta, impozitul pe venit si contributiile sociale aferente, companiile vor putea solicita de la AJOFM DOAR decontarea indemnizatiei NETE , adica decontarea sumei de 2.382 lei / salariat / luna. Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizaţie se face în termen de 60 de zile calendaristice de la data înregistrării solicitarii la AJOFM.
Avocat ALexandru Pusa Timisoara
.

In Monitorul Oficial din data de 21.03.2020 a fost publicata ORDONANTA DE URGENTA Nr.30/21.03.2020 prin care se prevad situatiile in care statul va suporta „șomajul tehnic” al angajatiilor a caror contracte de munca au fost suspendate in contextul reducerii sau intreruperii activitatii companiilor.

In news-ul transmis in data de 21.03.2020 am prezentat categoriile de societati care pot beneficia de facilitatea fiscala si cuantumul din indemnizatia de somaj care se va putea recupera de la stat, urmand sa revenim cu detalii privind procedura pe care trebuie sa o urmeze companiile.

Regasiti mai jos detaliile necesare pentru a putea solicita decontarea partiala/ integrala de catre stat a indemnizatiei de somaj platita salariatilor: 

1. Companiile trebuie sa decida suspendarea temporara a contractelelor de munca ale salariatiilor
(ATENTIE LA REVISAL : cauza de suspendare trebuie declarata conform art.52 alin 1 lit c) din Codul Muncii)

Documente necesare:

  • Nota de fundamentare a angajatorului
  • Decizia Interna a angajatorului de a intrerupe/ reduce temporar activitatea fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice

Atentie!  In cazul societatilor care si-au redus activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 (si nu ca urmare a unui act normativ emis de autoritati ), daca acestea au decis inainte de data publicarii actului normativ (21.03.2020) sa suspende contractele de munca si au operat  in REVISAL suspendarea contractelor de munca, acestea nu mai pot recupera indemnizatia de somaj tehnic de la AJOFM !
Astfel, la Art. XI alin (2) litera b) din OG nr.30/2020 se prevede ca : ” Angajatorii pot beneficia de plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă ACTIVE (adica nu suspendate) la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.”

2. Companiile vor plati salariatilor pe perioada suspendarii temporare a contractelor de munca o indemnizatie de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca
(adica din salariul de baza brut de incadrare prevazut in contractul individual de munca, la pct. 1 din Capitolul J. SALARIUL)3. Societatile care si-au INTRERUPT ACTIVITATEA TOTAL/ PARTIAL în baza DECIZIILOR EMISE DE AUTORITATILE PUBLICE potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și care obtin certificatul de situații de urgență  vor putea sa-si recupereze de la AJOFM  pentru 100% dintre salariati  o parte din indemnizatia achitata acestora pe perioada suspendarii contractului de munca, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pe anul 2020  (75% x 5.429 lei = 4072 lei / salariat / luna )
Practic, societatile vor putea sa recupereze indemnizatia platita salariatilor pe perioada suspendarii contractelor individuale de munca dupa cum urmeaza:
  • in cazul angajatilor al caror salar brut este mai mic de 4.072 lei/ luna, indemnizatia bruta se recupereaza integral de la stat;
  • in cazul angajatilor al caror salar brut este mai mare de 4.072 lei/ luna, indemnizatia bruta subventionata de stat este plafonata la 4.072 lei/ luna.

ATENTIE la sensibilitatea exprimarii:  

Prin ORDONANTA MILITARA Nr.1/2020 se mentioneaza „se suspenda activitatea de …. ”  , nu toata activitatea:
– ” Se suspendă activitatea de servire şi consum al produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spaţiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locaţiei”
– „Se suspendă toate activităţile culturale, ştiinţifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear şi de îngrijire personală, realizate în spaţii închise.”

Prin ORDONANTA MILITARA Nr.2/2020 se mentioneaza „se suspenda activitatea „:
– „Se suspendă temporar activitatea în cabinetele de medicină dentară. Prin excepţie, sunt permise intervenţiile stomatologice de urgenţă”.
– „Se suspendă temporar activităţile de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, cu excepţia vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice şi a serviciilor de curăţătorie.”

Prin prisma jocului de cuvinte avem un dubiu ca societatile cu activitati suspendate partial in baza ORDONANTEI MILITARE nr.1/2020 se incadreaza pe pct.3 (mai degraba tindem sa credem ca intentia  legiuitorului nu foarte transparenta este de a le incadra pe pct.4 de mai jos).

Documente necesare: 

  • cerere semnată şi datată de reprezentantul legal.
  • lista persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului,
  • Modele puteti descarca de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link:  https://gofile.me/2hGBu/aLknS5tX2
Documentele se transmit prin posta electronica la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti, în raza cărora societatile îşi au sediul social.
Contact: https://www.anofm.ro/index.html?agentie=&categ=7&subcateg=24. Societatile care isi REDUC ACTIVITATEA CA URMARE a EFECTELOR EPIDEMIEI COVID-19 (si nu ca urmare a unui act normativ emis de autoritati), care nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor,  si care inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii solicitarii de minim 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie2020, pot beneficia de facilitate (indemnizatie suportata de stat) pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe,
Practic, aceste societati vor putea sa recupereze indemnizatia platita salariatilor pe perioada suspendarii contractelor individuale de munca dupa cum urmeaza:
  • in cazul angajatilor al caror salar brut este mai mic 4.072 lei/ luna, indemnizatia bruta se recupereaza integral de la stat;
  • in cazul angajatilor al caror salar brut depaseste 4.072 lei/ luna, indemnizatia bruta subventionata de stat este plafonata la 4.072 lei/ luna.
Documente necesare: 
  • cerere semnată şi datată de reprezentantul legal.
  • lista persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului,
  • declaraţie pe propria răspundere, din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declaraţiei pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, şi că nu are capacitate financiară pentru a plăti toţi salariaţii.
  • Modele puteti descarca de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link: https://gofile.me/2hGBu/gT1i8VZfE
Documentele se transmit prin posta electronica la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti, în raza cărora societatile îşi au sediul social.
Contact: https://www.anofm.ro/index.html?agentie=&categ=7&subcateg=2
Pagina următoare »