COVID-19. SOMAJ TEHNIC. FACILITATI NOI OFERITE DE GUVERNUL ROMANIEI PENTRU COMPANII !

.

In data de 30.03.2020 la ora 23.00 a fost publicata in Monitorul Oficial Ordonanta de Urgenta nr.32/ 30.03.2020 (privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 30/2020) prin care se modifica substantial conditiile de acordare a indemnizatiei de somaj tehnic (in sens FAVORABIL PENTRU ANGAJATOR) !

Fata de reglementarile anterioare (adica OG nr.30/ 21.03.2020) au fost aduse urmatoarele modificari esentiale:

  • A fost abrogată acordarea diferentiata a indemnizatiei de somaj tehnic in functie de clasificarea angajatorilor care își intrerup activitatea ca urmare a ordonanțelor militare sau care isi reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19. Practic, toate societatile vor beneficia de indemnizatia de somaj tehnic pentru 100% dintre salariati aflati in somaj tehnic si vor urma aceeași procedură pentru solicitarea sumelor reprezentand indemnizația pentru șomajul tehnic
  • A fost abrogata obligația prezentării certificatului de situații de urgență pentru aprobarea plății indemnizației pentru șomajul tehnic suportat din fondul de șomaj. Acest certificat se elibereaza in continuare, dar se utilizează în alte situații (nu pentru acordarea indemnizatiei de somaj tehnic).
  • A fost abrogata conditia de acordare a indemnizatiei de somaj tehnic conditionata de diminuarea incasarilor cu un procent de 25%  fata de media incasarilor din perioada ianuarie – februarie 2020 ;
  • A fost modificat cuantumul indemnizatiei de somaj tehnic. Conform modificarilor de azi noapte : pe perioada stării de urgență, salariații pentru care angajatorul decide suspendarea temporară a contractului de muncă, din inițiativa angajatorului, conform art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii, beneficiază de o indemnizație în procent de 75% din salariul brut de bază, dar nu mai mult de 75% din salariul mediu brut utilizat la fundamentarea legii bugetului asigurărilor sociale (adica, indemnizația brută de somaj tehnic nu poate depășii suma de 4.071 lei brut/ salariat). Doar dacă bugetul angajatorului permite, acesta poate suporta benevol din propriul buget diferența până la minim 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă (diferenta pe care insa nu o va recupera de la stat).
  • A fost urgentat timpul de recuperare a indemnizatie de somaj tehnic de la buget , respectiv in 15 zile de la data depunerii documentelor

NOUA procedura de obtinere a indemnizatiei de somaj tehnic de la buget:

Pentru obtinerea indemnizatiei de somaj tehnic societatile vor transmite prin posta electronica la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene, precum şi a municipiului Bucureşti, în raza cărora societatile îşi au sediul social urmatoarele documente:

  • cerere semnată şi datată de reprezentantul legal.
  • declaraţie pe propria răspundere
  • lista persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului,
  • Noul model al acestor documente urmeaza sa fie publicat prin Ordin al Ministerul municii . Vom reveni cu aceste modele de indata ce vor fi disponibile

Documentele vor fi transmise la o adresa unica creata in acest sens (pe care o puteti consulta accesand urmatorul link: https://www.anofm.ro/index.html?agentie=&categ=7&subcateg=2), folosind semnatura electronica.

Cererile vor fi depuse la AJOFM astfel:

  • Incepand cu 1 Aprilie 2020 pentru perioada 16 -31 martie
  • Incepand cu 1 Mai 2020 pentru perioada 1-16 aprilie

Implicatii financiare pentru societati, in contextul modificarilor intervenite:

  • societatile nu vor avansa din bugetul propriu indemnizatia de somaj tehnic
  • societatile vor solicita la AJOFM indemnizatia bruta de somaj tehnic pentru 100% dintre salariati
  • AJOFM va face plata indemnizatiilor brute in termen de maxim 15 zile de la data depunerii documentelor
  • Indemnizaţia bruta este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii, dar nu se datorează contribuţie asiguratorie pentru muncă (2,25%)
  • societatile din indemnizatiile brute incasate vor calcula, reţinere şi plati impozitul pe venit (10%),  contribuţia de asigurări sociale de stat (25%) şi contribuţia de asigurări sociale de sănătate (10%)
  • societatile vor plati catre salariati indemnizatia neta de somaj tehnic in termen de maxim 3 zile lucratoare de pla incasarea sumelor de la buget.
  • Termenul de declarare şi plata a obligaţiilor fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de şomaj.

Ordonanța reglementează următoarele situații noi aplicabile salariatilor care au incheiate mai multe contracte de munca:

1) În situația în care un angajat înregistrează mai multe contracte de muncă, dintre care cel puțin unul este cu normă întreagă și este activ pe perioada stării de urgență, această persoană nu beneficiază de indemnizație de șomaj tehnic suportată din buget.
2) În situația în care un angajat are încheiate mai multe contracte individuale de muncă, și toate sunt suspendate ca urmare a stării de urgență, beneficiază de indemnizația suportată din buget, doar la contractul individual de muncă cu drepturile salariale cele mai avantajoase.

Textul complet al actului normativ il puteti accesa de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link:  https://gofile.me/2hGBu/rRGBMiQpv

Articole asemanatoare

Avocat ALexandru Pusa Timisoara

COVID-19. Procedura privind acordarea zilelor libere platite pentru supravegherea copiilor si decontarea partiala a indemnizatiei de catre stat

Avocat ALexandru Pusa Timisoara

COVID-19. Procedura de obtinere a Certificatelor de Urgenta

Avocat ALexandru Pusa Timisoara

COVID–19.  PROCEDURA PRIVIND RECUPERAREA PARTIALA DE LA AJOFM A INDEMNIZATIEI PLATITA SALARIATILOR PE PERIOADA „SOMAJULUI TEHNIC”

Legea nr. 134 /2012 privind Energia Regenerabila ( eoliana si fotovoltaica)

Noua lege a Evaziunii Fiscale

Obligativitatea desemnării unui Responsabil cu protecția datelor – Regulamentul General privind Protecția Datelor