Deprecated: Fișierul Temă fără sidebar.php este considerat învechit începând cu versiunea 3.0.0 și nu sunt disponibile alte alternative. Te rog să incluzi un șablon sidebar.php în tema ta. in /home/avocatulmeu/public/wp-includes/functions.php on line 6085
Cum recuperezi taxa auto in 3 pasi simpli- Mini Ghid
Mini Ghid pentru recuperarea taxei auto .
SITUATIA NR. 1
În cazul în care DEJA ati plătit taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule sau timbrul de mediu:
Taxa se recupereaza printr-o procedura administrativa in 3 pasi :
- Completarea Cererii de restituire a taxei – pe care o puteti regasi AICI – CERERE nr. 1 DE RESTITUIRE Taxa Auto
- La Cererea de restituire se vor anexa urmatoarele documente:
A. Chitanta care atestă plata taxei ;
B. Copia cărţii de identitate a vehiculului şi a certificatului de înmatriculare ;
C. Actul de identitate al persoanei fizice / ori al reprezentantului persoanei juridice, împreună cu împuternicirea dată
acestuia, în copie;
Toate documentele se vor depune in copie semnate cu mentiunea “conform cu originalul”.
Cererea de restituire trebuie sa fie depusa in termen de 5 ani de la plata taxei!
- Depuneti cererea la registratura Administratiei Financiare (ANAF) care a emis decizia de calcul a timbrului de mediu sau transmiteti cererea si anexele prin poştă cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
Termenul de solutionare a cererii de catre ANAF este de 45 de zile de la data inregistrarii cererii.
In cazul in care ANAF nu raspunde ori refuza restiruirea taxei atunci trebuie sa dati in judecata ANAF- Situatia 3, de mai jos.
SITUATIA NR. 2:
Urmeaza sa inmatriculati un autovehicul si NU ati platit inca taxa.
In acest caz exista 2 variante de rezolvare:
- Fie platiti taxa si cereti ulterior recuperarea ei, asa cum am descris la SITUATIA NR. 1
- Fie NU platiti taxa si dati in judecata Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (SPCRPCÎV)solicitand instantei de judecata sa oblige institutia sa inmatriculeze autoturismul FARA plata taxei.
Cea mai simplă și rapidă metodă ar fi aceea de a plăti timbrul de mediu (daca aveti disponibilitatlle finaciare), iar imediat după înmatriculare, va puteti îndrepta, în instanță, împotriva ANAF.
După ce procesul va fi câștigat, sentința ține loc de chitanță și poate fi depusă la dosar, iar proprietarul nu mai trebuie să plătească timbrul de mediu.
SITUATIA NR. 3:
CE SE INTAMPLA DUPA CE OBTINETI RECUPERAREA TAXEI IN INSTANTA?
Dupa ce ati obtinut o sentinta definitiva prin care vi se restituie taxa va adresati ANAF pentru recuperarea sumei de bani.
In acest sens la registratura ANAF se depun urmatoarele documente:
- Cerere –tip – pe care o puteti regasi AICI – Cerere nr. 2 – restituire dupa obtinere hotarare
- Sentinta comunicata de instanta – in original
- Actul de identitate al persoanei fizice / ori al reprezentantului persoanei juridice, împreună cu împuternicirea dată acestuia, în copie;
Acest ghid a fost intocmit de Casa de avocatura Alexandru, Andreas si Asociatii , Timioara, Timis , www.pusa.ro. Toate drepturile rezervate .
Sentinta irevocabila – banca BRD “pierde” un credit de 300.000 Euro si garantiile aferente. Clientii nu mai trebuie sa restiuie nimic bancii
CONTRACT DE CREDIT. PRESCRIPTIA DREPTULUI DE A CERE EXECUTAREA SILITA. EFECTELE PERIMARII EXECUTARII SILITE
Casa de Avocatura „Alexandru PUSA si Asociatii “ isi imbogateste palmaresul cu inca un succes, de data aceasta impotriva Bancii BRD Group Societe General SA. Nu este vorba despre un proces privind anularea comisionului de risc ori privind modul de calcul a dobanzii, ci despre o alta linie de aparare contra unai banci. Inovativa.
Avocatii au reprezentat mai multi clienti impotriva bancii BRD cu scopul de a nu mai restitui bancii un credit de 300.000 Euro. Decizia instantei obtinuta de avocatii nostri, definitiva si irevocabila, pune banca BRD in situatia de a nu mai recupera nimic dintr-un un credit in suma de 300.000 Euro, instanta de judecata ANULAND toate actele si formele de executare silita efectuate imporiva clientilor, instanta constatand PRESCRIS dreptul creditorului BRD Timisoara de a cere executarea silita in baza contractului de credit, a contractului de ipoteca si a contractului de garantie mobiliara.
De data aceasta, banca BRD se gaseste in situatia de a fi imprumutat 300.000 euro clientilor nostri, primind in garatie un imobil (o vila ), iar in urma deciziei instantei, BRD nu va mai recupera nimic din creditul acordat, ba chiar mai mult pierde si imobilul luat in garantie, clientii fiind eliberati de obligatia restituirii creditului catre banca. Ca bonus clientii isi primesc inapoi si imobilul ipotecat, liber de orice sarcini.
Experienta avocatilor nostri si-a spus inca o data cuvantul, aria de practica Banking & Financedin cadrul casei noastre de avocatura mentinandu-se la nivelul necesar pentru a face fata numeroaselor schimbari legislative din ultima perioada. Cauza a fost pregatita de avocatul coordonator Pusa Alexandru Catalin si de Gabriela Sauca , avocat senior.
Astfel, din vastul nostru repertoriu juridic, ultima victorie in domeniul bancar are in vedere perioada desfiintarii de drept a Corpului Executorilor Bancari, prin transformarea acestora in executori judecatoresti si care sunt sanctiunile pe care bancile le pot suferi ca urmare a neadaptarii acestor schimbari majore.
In speta, printr-un contract de credit, contestatorii au beneficiat, in calitate de imprumutati, de un credit in suma de 300.000 Euro pe o perioada de 300 de luni, creanta fiind garantata cu un contract de ipoteca imobiliara si un contract de garantie reala mobiliara asupra unor sume de bani, contracte incheiate in favoarea bancii.
Avand in vedere ca debitorii imprumutati nu si-au respectat, la termenele convenite, obligatia de rambursare a creditului asumata contractual, creditoarea BRD Group Societe General SA a declarat scadenta anticipat intreaga creanta si a declansat procedura de executare silita prin intermediul executorilor bancari.
Actele de executare in cadrul acestei proceduri au fost efectuate in perioada 23.01.2008 – 05.12.2011, executarea silita demarata fiind instrumentata in tot acest timp de 3 executori bancari, dosarul executional fiind ramas in nelucrare datorita intrarii in vigoare a Legii nr. 287/2011 privind unele masuri referitoare la organizarea activitatii de punere in executare a creantelor apartinand institutiilor de credit si institutiilor financiare nebancare.
Ulterior imprejurarilor sus mentionate, creditoarea BRD Group Societe General SA a formulat o noua cerere de executare silita prin intermediul BEJ Cretu Florin, in data de 12 octombrie 2012, astfel ca relevant in cauza este daca de la data ultimului act de executare efectuat de executorul bancar si pana la formularea cererii noi, a intervenit sau nu perimarea primei proceduri de executare.
In cauza s-au constatat astfel incidente prevederile art. 5 din Legea nr. 287/2011 potrivit carora:
„(1) Executarile silite privind titluri executorii apartinand institutiilor de credit, altor entitati care apartin grupului acestora si care desfasoara activitati financiare, institutiilor financiare nebancare sau cooperativelor de credit, aflate in curs la data intrarii in vigoare a dispozitiilor prezentei legi, pot fi continuate de executorul care a inceput urmarirea silita. Cu toate acestea, creditorul, institutie bancara sau institutie financiara nebancara, poate solicita continuarea executarii acestor titluri executorii de catre executorul judecatoresc competent potrivit legii.
(2) De la data intrarii in vigoare a prezentei legi pana la data numirii in functia de executor judecatoresc, executorii prevazuti la art. 1, la cererea creditorului, institutie de credit sau institutie financiara nebancara, pot incepe noi executari silite in temeiul titlurilor executorii apartinand acestor institutii.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) si (2), dosarele de executare aflate in curs de solutionare se predau de catre institutiile de credit si de institutiile financiare nebancare executorilor judecatoresti competenti, potrivit legii, sa continue executarea silita.
(4) Actele de executare indeplinite de catre executorii prevazuti la art. 1 pana la data numirii acestora in functia de executor judecatoresc, cu respectarea dispozitiilor legale in vigoare la data efectuarii lor, raman valabile.”
Din economia textului mentionat se desprinde concluzia ca institutiile de credit aveau posibilitatea in ceea ce priveste executarile silite aflate in curs la data intrarii in vigoare a acestui act normativ, sa solicite continuarea executarilor declansate de executorii bancari, dar de catre un executor judecatoresc competent potrivit legii, situatie in care acele de executare efectuate anterior ar fi ramas valabile.
Cum insa, creditoarea BRD Group Societe General SA nu a optat pentru aceasta varianta ci a inteles sa declanseze o noua procedura de executare silita, se constata ca actele de executare efectuate de executorii bancari nu au mai fost continuate de vreun executor judecatoresc competent, astfel ca, primul dosar executional a ramas in nelucrare de la data ultimului act de executare.
Asa fiind, potrivit dispozitiilor art. 389 alin. (1) Cod proc. civ. anterior, „daca creditorul a lasat sa treaca 6 luni de la data indeplinirii oricarui act de executare, fara sa fi urmat alte acte de urmarire, executarea se perima de drept si orice parte interesata poate cere desfiintarea ei”.
Prin urmare, intrucat conditiile prevazute de dispozitiile 248-254 Cod proc. civ. anterior referitoare la perimare au fost indeplinite in cauza (respectiv investirea organului de executare cu o cerere de executare silita, ramanerea executarii in nelucrare timp de 6 luni si ramanerea in nelucrare sa se datoreze culpei creditorului, culpa generata de faptul ca acesta nu a optat pentru continuarea procedurii de executare declansata anterior ci a inteles sa formuleze o noua cerere de executare dupa aproximativ 1 an de la ultimul act de executare efectuat de executorul bancar instrumentator) a intervenit perimarea executarii silite.
In atare conditii, stiut fiind ca perimarea ca sanctiunea procedurala lipseste de efecte actele de executare efectuate anterior intervenirii ei, in cauza sunt incidente dispozitiile art. 405 alin. (1) Cod proc. civ. anterior, potrivit cu care dreptul de a cere executarea silita se prescrie in termen de 3 ani, daca legea nu prevede altfel.
Din aceasta perspectiva, raportat la data nasterii dreptului de executare silita ( cel mai tarziu 23 ianuarie 2008 – data formularii primei cereri de executare silita) si data formularii celei de-a doua cereri de executare silita ( 12 octombrie 2012), se constata ca a intervenit prescriptia executarii silite, sens in care prin implinirea termenului de prescriptie orice titlu executoriu isi pierde puterea executorie.
In aceste circumstante, Tribunalul Hunedoara a admis recursul formulat de contestatori si in consecinta a dispus anularea tuturor actelor si formelor de executare silita efectuate in contra debitorilor contestatori in al doilea dosar executional cat si inceperea executarii silite in acest din urma dosar.
Noutati legislative din saptamana 27 iunie – 3 iulie 2016
Noutati legislative din saptamana 27 iunie – 3 iulie 2016
Monitorul Oficial nr. 488
Joi, 30 iunie 2016
1.929. – Ordin pentru aprobarea modelelor formularelor „Referat justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii” şi „Decizie de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii” ……………….. 13-15
ORDIN nr. 1929 din 29 iunie 2016 pentru aprobarea modelelor formularelor „Referat justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii” şi „Decizie de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”
Având în vedere dispoziţiile art. 213 alin. (7), art. 342 alin. (1) şi ale art. 352 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
În temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările şi completările ulterioare,
preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1
Se aprobă modelele, modul de utilizare şi de păstrare ale următoarelor formulare:
1.”Referatul justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”, prevăzut în anexa nr. 1;
2.”Decizie de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”, prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 2
„Referatul justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”, prevăzut la art. 1 pct. 1, se întocmeşte de către organul de control/organul de executare, după caz, şi stă la baza emiterii „Deciziei de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”.
Art. 3
„Decizia de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”, prevăzută la art. 1 pct. 2, se întocmeşte de către organul de control/organul de executare, după caz, în cazuri excepţionale, când s-a constatat existenţa unor motive ce conduc la prelungirea termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii.
Art. 4
Organul de control/executare, după caz, va transmite în aceeaşi zi sau cel târziu în ziua următoare proiectul „Referatului justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”, precum şi proiectul „Deciziei de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”, în vederea aprobării de către conducătorul organului fiscal respectiv, directorul general în cazul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, şeful de administraţie în cazul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, şefii de administraţie în cazul administraţiilor sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice şi şefii de administraţie în cazul administraţiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.
Art. 5
Aprobarea proiectului „Referatului justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii” şi a proiectului „Deciziei de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii” se va realiza de către conducătorul organului fiscal în termen de cel mult două zile de la primirea acestora. După aprobare, un exemplar al „Referatului justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii” şi un exemplar al „Deciziei de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii” se vor comunica organului de control.
Art. 6
„Decizia de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”, după aprobarea acesteia, va fi comunicată debitorului în aceeaşi zi sau cel târziu în ziua următoare de către organul de executare împreună cu organul de control, după caz, dispoziţiile art. 47 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, aplicându-se în mod corespunzător.
Art. 7
Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 8
Direcţia generală antifraudă fiscală, Direcţia Generală a Vămilor, Direcţia generală control venituri persoane fizice, Direcţia generală coordonare inspecţie fiscală, Direcţia generală de reglementare a colectării creanţelor bugetare, Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, precum şi organele fiscale teritoriale subordonate acestora vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 9
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-****-
p. Preşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală,
Florin Tunaru |
ANEXA nr. 1: REFERAT de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii
ANTET1
Nr. …… din …….
Aprobat.
Conducătorul organului fiscal2,
Numele şi prenumele ………………….
Semnătura …………………….
L.S.
REFERAT de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii
Emis la data de ………………….
În temeiul prevederilor art. 213 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, pentru contribuabilul ………………………., cu domiciliul fiscal în localitatea ……………………, str. ……….. nr. ……….., cod de identificare fiscală ……………………….3, a fost emisă Decizia de instituire a măsurilor asigurătorii nr. ……………. din data de ……………….. .
Având în vedere atât prevederile art. 213 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi faptul că până la data prezentului referat nu a fost emis şi comunicat titlul de creanţă şi ţinând cont de următoarele motive:
……………………………………………………
…………………………………………………..
se impune prelungirea termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii de la data de ……………… până la data de ………………… .
Avizat
Conducătorul organului de control4/de executare5,
Numele şi prenumele ………………….
Semnătura …………………………
L.S.
Şef serviciu,
Numele şi prenumele ………………..
Semnătura …………………..
Întocmit
Numele şi prenumele …………………….
Semnătura …………………..
Număr de înregistrare ca operator de date cu caracter personal – 759
___
1Se vor trece sigla, conform Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.504/2013 privind aprobarea modelului şi caracteristicilor siglelor utilizate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, denumirea şi adresa organului fiscal central emitent al prezentului act administrativ.
2Conducătorul organului fiscal este directorul general în cazul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, şeful de administraţie în cazul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, şefii de administraţie în cazul administraţiilor sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice şi şefii de administraţie în cazul administraţiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.
3Se va menţiona: codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
4Organul de control este organul de control competent, potrivit legii, al Direcţiei generale antifraudă fiscală, Direcţiei Generale a Vămilor, Direcţiei generale control venituri persoane fizice, Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi organelor fiscale subordonate acestora.
5Organul de executare este organul de executare competent, potrivit legii, al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi organelor fiscale teritoriale subordonate acestora, după caz.
1.Denumire: „Referat justificativ de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”
2.Format: A4/t1
3.Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic.
4.Se utilizează în baza prevederilor art. 213 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
5.Se întocmeşte: în două sau în trei exemplare, de către organul de executare/organul de control, după caz.
6.Circulă: – nu circulă.
7.Se arhivează:
– un exemplar la dosarul fiscal;
– un exemplar la dosarul de control, după caz.
ANEXA nr. 2: DECIZIE DE PRELUNGIRE a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii
ANTET1
Nr. ………… din …………………
Aprobat Conducătorul organului fiscal2,
Numele şi prenumele ……………………
Semnătură …………………..
L.S.
Către …………………….
cod de identificare fiscală ……………………3
str. ………… nr. …………, bloc ………….., sc. …………, et. ….., ap. ……., sectorul ……………, localitatea ………….., judeţul …………., cod poştal …………….
DECIZIE DE PRELUNGIRE a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii
Emisă la data de ………………
În temeiul prevederilor art. 213 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, prin prezenta decizie se prelungeşte termenul de valabilitate a măsurilor asigurătorii de la data de ……………….. până la data de ……….., dispuse prin Decizia de instituire a măsurilor asigurătorii nr. …………….. din data de………………………, întrucât, până la data prezentei, nu a fost emis şi comunicat titlul de creanţă şi ţinând cont de următoarele motive:
………………………………………………..
………………………………………………..
Potrivit dispoziţiilor art. 213 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, vă aducem la cunoştinţă că, prin constituirea unei garanţii la nivelul creanţei stabilite sau estimate, după caz, măsurile asigurătorii vor fi ridicate.
Măsurile asigurătorii vor fi ridicate de către organul fiscal competent în baza deciziei motivate emise de organul care le-a dispus, când au încetat motivele pentru care au fost dispuse sau la constituirea garanţiei prevăzute la art. 211 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
Măsurile asigurătorii dispuse, dacă nu au fost desfiinţate în condiţiile legii, rămân valabile pe toată perioada executării silite, fără îndeplinirea altor formalităţi. Odată cu individualizarea creanţei şi ajungerea acesteia la scadenţă, în cazul neplăţii, măsurile asigurătorii se transformă în măsuri executorii.
În temeiul art. 213 alin. (13) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, împotriva prezentei decizii cel interesat poate face contestaţie la instanţa de contencios administrativ competentă.
Potrivit dispoziţiilor art. 9 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, audierea contribuabilului nu este obligatorie.
Avizat
Conducătorul organului de control4/de executare5, Numele şi prenumele ………………….. Semnătura …………………. L.S. Şef serviciu, Numele şi prenumele ………………. Semnătura ………………… |
Întocmit
Numele şi prenumele ……………… Semnătura ……………….. |
Număr de înregistrare ca operator de date cu caracter personal – 759
___
1Se vor trece sigla, conform Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 3.504/2013 privind aprobarea modelului şi caracteristicilor siglelor utilizate la nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare, denumirea şi adresa organului fiscal centrai emitent al prezentului act administrativ.
2Conducătorul organului fiscal este directorul general în cazul Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, şeful de administraţie în cazul administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, şefii de administraţie în cazul administraţiilor sectoarelor 1-6 ale finanţelor publice şi şefii de administraţie în cazul administraţiilor fiscale pentru contribuabili mijlocii din cadrul direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice.
3Se va menţiona: codul numeric personal, numărul de identificare fiscală, codul de înregistrare fiscală sau codul unic de înregistrare, după caz.
4Organul de control este organul de control competent, potrivit legii, al Direcţiei generale antifraudă fiscală, Direcţiei Generale a Vămilor, Direcţiei generala control venituri persoane fizice, Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi organelor fiscale subordonate acestora.
5Organul de executare este organul de executare competent, potrivit legii, al Direcţiei generale de administrare a marilor contribuabili, direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice şi organelor fiscale teritoriale subordonate acestora, după caz.
1.Denumire: „Decizie de prelungire a termenului de valabilitate a măsurilor asigurătorii”
2.Format: A4/t1
3.Caracteristici de tipărire: se editează din sistemul informatic
4.Se utilizează în baza prevederilor art. 213 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
5.Se întocmeşte: în două sau în trei exemplare, de către organul de executare/organul de control, după caz.
6.Circulă:
– un exemplar la organul fiscal;
– un exemplar la organul de control;
– un exemplar la debitor.
7.Se arhivează:
– un exemplar la dosarul fiscal;
– un exemplar la dosarul de control, după caz.
Publicat în Monitorul Oficial cu numărul 488 din data de 30 iunie 2016
Modificarea Codului Fiscal TVA
1. M.O. 865/22.12 – Hotarare nr. 1618/2008 din 04/12/2008 pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 44/2004
Modificari privind TVA:
- A fost prelungit teremenul pana la care grupul fiscal se poate constitui numai de catre personae impozabile care sunt considerate mari contribuabili pana la 1 ianuarie 2012 fata de 1 ianuarie 2009 cat era prevazut anterior;
- Se precizeaza clar ca, in cazul in care cheltuielile refacturate sunt cheltuieli accesorii livrarii sau prestarii unui serviciu, nu se poate aplica structura de comisionardin punct de vedere al taxei pe valoarea adaugata; de asemenea vin cu precizari mai clare privind aplicarea structurii de comisionar
- In ceea ce priveste livrarea locuintelor, ca parte a politicii sociale, cu cota redusa de TVA,vanzatorul poate aplica cota de TVA de 5% daca cumparatorul va prezenta o declaratie pe propria raspundere, autentificata de un notar, din care sa rezulte ca acesta nu detine o alta locuinta cumparata cu cota redusa de TVA.Declaratiava fi pastrata de vanzator pentru justificarea aplicarii cotei reduse de TVA de 5%. In vederea aplicarii cotei reduse de TVA de 5% pentru locuintele cu suprafata utila de maximum 120 mp, suprafata utila a locuintei, exclusiv anexele gospodaresti, si, dupa caz, a terenului pe care este construita trebuie sa fie inscrise in documentatia cadastrala anexata la actul de vanzare-cumparare incheiat in conditiile legii.
- Apar precizari privind vanzarea terenurilor pe care sunt construite bunuri immobile. Astfel, terenul pe care este construit un bun imobil, inclusiv terenul aferent unui bun imobil nu mai urmeaza regimul bunului imobil din punct de vedere al TVA-ului atunci cand acestea sunt proprietati indivizibile ci se aplica urmatoarele reguli:
- terenul pe care s-a edificat constructia urmeaza regimul constructiei, daca valoarea acestuia este mai mica decat valoarea constructiei asa cum rezulta din raportul de expertiza;
- constructia va urma regimul terenului pe care este edificata, daca valoarea acesteia este mai mica decat valoarea terenuluiasa cum rezulta din raportul de expertiza;
- daca terenul si constructia au valori egale, asa cum rezulta din raportul de expertiza, regimul corpului funciar va fi stabilit in functie de bunul imobil cu suprafata cea mai mare. Se va avea in vedere suprafata construita desfasurata a constructiei.
Totodata, calificarea unui teren drept construibil sau teren cu alta destinatie, la momentul vanzarii sale de catre proprietar, rezulta din certificatul de urbanism.
Procedura declararii contribuabililor inactivi
2. M.O. 60/30.01 – Ordin nr. 67/2009 din 22/01/2009 privind modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 819/2008 pentru aprobarea Procedurii privind declararea contribuabililor inactivi
Contribuabilii declarati inactivi ca urmare a unei erori materiale pot fi scosi din evidenta contribuabililor inactivi fie din oficiu, de catre organul fiscal competent, fie la solicitarea scrisa a reprezentantului legal al contribuabilului declarat inactiv, dupa caz.
In cazul in care organul fiscal constata, din oficiu sau ca urmare a solicitarii contribuabilului, ca un contribuabil a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale, compartimentul de specialitate intocmeste un referat prin care propune scoatere din evidenta a contribuabililor declarati inactivi ca urmare a unei erori materiale, urmand ca, dupa aprobare, in maxim 3 zile lucratoare, contribuabilul sa fie scos de pe lista contribuabilor declarati inactivi.
In cazul in care un contribuabil constata ca a fost declarat inactiv dintr-o eroare materiala, acesta poate solicita eliminarea din lista prin depunerea unei cereri la organul fiscal competent. Organele fiscale au obligatia sa verifice in evidentele fiscale proprii daca respectivul contribuabil a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori materiale. Daca intre datele si documentele furnizate de contribuabil prin cerere si datele din evidenta fiscala exista neconcordante privitoare la conditiile pe baza carora contribuabilul a fost declarat inactiv, organul fiscal trebuie sa solicite prezenta contribuabilului la sediul sau, in vederea clarificarii situatiei fiscale, prin transmiterea unei notificari. In cazul in care contribuabilul notificat nu se prezinta, pentru clarificarea situatiei fiscale in termen de 15 zile de la data comunicarii notificarii, solicitarea de eliminare din lista contribuabililor declarati inactivi se resping. In cazul in care contribuabilul revine cu o noua cerere, procedura prevazuta anterior se reia.
Contribuabilii declarati inactivi ca urmare a unei erori materiale se elimina din lista, pastrandu-si calitatea de contribuabili activi pe toata perioada de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a ordinului presedintelui A.N.A.F. prin care au fost declarati inactivi si pana la eliminarea din lista contribuabililor inactivi.
Conform procedurii, contribuabilii declarati inactivi, vor fi scosi din evidenta persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA. In cazul in care se constata ca declararea contribuabilului inactiv s-a facut ca urmare a unei erori materiale, se mentine data inregistrarii in scopuri de TVA initiala, contribuabilul pastrandu-si aceasta calitate inclusiv pe perioada cuprinsa intre data inscrierii in lista contribuabililor inactivi si data eliminarii din aceasta lista.
Potrivit Ordinului ANAF nr. 819/2008, persoanele juridice sau orice alte entitati fara personalitate juridica vor fi declarate inactive daca indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
nu au depus nicio declaratie la doua termene de declarare consecutive;
nu li s-a aprobat, la cerere, de catre organul fiscal competent o masura privind indeplinirea obligatiilor fiscale declarative (regim derogatoriu).
Atentie!!! Declararea unui contribuabil ca inactiv este foarte importanta deoarece, potrivit art. 11 din Codul fiscal, autoritatile fiscale pot sa nu ia in considerare o tranzactie efectuata fie cu un contribuabil inactiv, fie de catre un contribuabil inactiv.