In Monitorul Oficial din data de 21.03.2020 a fost publicata ORDONANTA DE URGENTA Nr.30/21.03.2020 prin care se prevad situatiile in care statul va suporta „șomajul tehnic” al angajatiilor a caror contracte de munca au fost suspendate in contextul reducerii sau intreruperii activitatii companiilor.
In news-ul transmis in data de 21.03.2020 am prezentat categoriile de societati care pot beneficia de facilitatea fiscala si cuantumul din indemnizatia de somaj care se va putea recupera de la stat, urmand sa revenim cu detalii privind procedura pe care trebuie sa o urmeze companiile.
Regasiti mai jos detaliile necesare pentru a putea solicita decontarea partiala/ integrala de catre stat a indemnizatiei de somaj platita salariatilor:
1. Companiile trebuie sa decida suspendarea temporara a contractelelor de munca ale salariatiilor
(ATENTIE LA REVISAL : cauza de suspendare trebuie declarata conform art.52 alin 1 lit c) din Codul Muncii)
Documente necesare:
- Nota de fundamentare a angajatorului
- Decizia Interna a angajatorului de a intrerupe/ reduce temporar activitatea fara incetarea raportului de munca, pentru motive economice
Atentie! In cazul societatilor care si-au redus activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 (si nu ca urmare a unui act normativ emis de autoritati ), daca acestea au decis inainte de data publicarii actului normativ (21.03.2020) sa suspende contractele de munca si au operat in REVISAL suspendarea contractelor de munca, acestea nu mai pot recupera indemnizatia de somaj tehnic de la AJOFM !
Astfel, la Art. XI alin (2) litera b) din OG nr.30/2020 se prevede ca : ” Angajatorii pot beneficia de plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă ACTIVE (adica nu suspendate) la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.”
(adica din salariul de baza brut de incadrare prevazut in contractul individual de munca, la pct. 1 din Capitolul J. SALARIUL)3. Societatile care si-au INTRERUPT ACTIVITATEA TOTAL/ PARTIAL în baza DECIZIILOR EMISE DE AUTORITATILE PUBLICE potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate și care obtin certificatul de situații de urgență vor putea sa-si recupereze de la AJOFM pentru 100% dintre salariati o parte din indemnizatia achitata acestora pe perioada suspendarii contractului de munca, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut pe anul 2020 (75% x 5.429 lei = 4072 lei / salariat / luna )
Practic, societatile vor putea sa recupereze indemnizatia platita salariatilor pe perioada suspendarii contractelor individuale de munca dupa cum urmeaza:
- in cazul angajatilor al caror salar brut este mai mic de 4.072 lei/ luna, indemnizatia bruta se recupereaza integral de la stat;
- in cazul angajatilor al caror salar brut este mai mare de 4.072 lei/ luna, indemnizatia bruta subventionata de stat este plafonata la 4.072 lei/ luna.
ATENTIE la sensibilitatea exprimarii:
Prin ORDONANTA MILITARA Nr.1/2020 se mentioneaza „se suspenda activitatea de …. ” , nu toata activitatea:
– ” Se suspendă activitatea de servire şi consum al produselor alimentare şi băuturilor alcoolice şi nealcoolice, organizată de restaurante, hoteluri, cafenele sau alte localuri publice, în spaţiile destinate acestui scop din interiorul sau exteriorul locaţiei”
– „Se suspendă toate activităţile culturale, ştiinţifice, artistice, religioase, sportive, de divertisment sau jocuri de noroc, de tratament balnear şi de îngrijire personală, realizate în spaţii închise.”
Prin ORDONANTA MILITARA Nr.2/2020 se mentioneaza „se suspenda activitatea „:
– „Se suspendă temporar activitatea în cabinetele de medicină dentară. Prin excepţie, sunt permise intervenţiile stomatologice de urgenţă”.
– „Se suspendă temporar activităţile de comercializare cu amănuntul a produselor şi serviciilor în centrele comerciale în care îşi desfăşoară activitatea mai mulţi operatori economici, cu excepţia vânzării produselor alimentare, veterinare sau farmaceutice şi a serviciilor de curăţătorie.”
Prin prisma jocului de cuvinte avem un dubiu ca societatile cu activitati suspendate partial in baza ORDONANTEI MILITARE nr.1/2020 se incadreaza pe pct.3 (mai degraba tindem sa credem ca intentia legiuitorului nu foarte transparenta este de a le incadra pe pct.4 de mai jos).
Documente necesare:
- cerere semnată şi datată de reprezentantul legal.
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului,
- Modele puteti descarca de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link: https://gofile.me/2hGBu/aLknS5tX2
Contact: https://www.anofm.ro/index.html?agentie=&categ=7&subcateg=24. Societatile care isi REDUC ACTIVITATEA CA URMARE a EFECTELOR EPIDEMIEI COVID-19 (si nu ca urmare a unui act normativ emis de autoritati), care nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor, si care inregistreaza o diminuare a incasarilor din luna anterioara depunerii solicitarii de minim 25% fata de media incasarilor din perioada ianuarie-februarie2020, pot beneficia de facilitate (indemnizatie suportata de stat) pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe,
- in cazul angajatilor al caror salar brut este mai mic 4.072 lei/ luna, indemnizatia bruta se recupereaza integral de la stat;
- in cazul angajatilor al caror salar brut depaseste 4.072 lei/ luna, indemnizatia bruta subventionata de stat este plafonata la 4.072 lei/ luna.
- cerere semnată şi datată de reprezentantul legal.
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului,
- declaraţie pe propria răspundere, din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declaraţiei pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, şi că nu are capacitate financiară pentru a plăti toţi salariaţii.
- Modele puteti descarca de pe serverele noastre interne securizate accesand urmatorul link: https://gofile.me/2hGBu/gT1i8VZfE
Contact: https://www.anofm.ro/index.html?agentie=&categ=7&subcateg=2